دانه ها ی جو و کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2

 11 فوریه  2016- مصرف نان  جو می تواند به کاهش قند خون و خطر ابتلا به دیابت نوع 2 کمک کند.  بر اساس تحقیقات دانشمندان دانشگاه Lundدر سوئد، جو حاوی ترکیب ویژه ای از فیبرهای غذایی است که می تواند اشتهای افراد را به خوردن غذا کاهش داده و خطر بیماریهای قلبی عروقی را کاهش دهد.

این گروه از محققان به سرپرستی پرفسور Anne Nilsson، به مطالعه ی بیست فرد سالم میانسال که از نان جو به مدت 3 روز استفاده  کردند، پرداختند. 85 درصد از نانهای مصرفی این  گروه از دانه های جو تهیه شده بود، درحالیکه  گروه کنترل از نان سفید  تهیه شده از گندم تصفیه  شده استفاده کردند.

از شرکت کنندگان خواسته شد در صبحانه، ناهار و شام  از نان جو استفاده  کنند، تقریباً 11 تا 14 ساعت پس از صرف غذای نهایی در هر روز، دانشمندان به ارزیابی عوامل خطر دیابت و بیماریهای قلبی عروقی در این افراد  پرداختند.

متابولیسم  افرادی که از نان جو استفاده کرده بودند تا 14 ساعت پس از صرف آن بهبود  یافته  بود: مقدار قند و انسولین خون این افراد کاهش یافت. همچنین حساسیت به انسولین در این افراد بهبود یافت و اشتهای آنها کم شد.

 پرفسور Nilssonمی گوید: پس از خوردن نان تهیه شده از دانه ی جو، ما شاهد افزایش هورمونهای روده ای تنظیم کننده ی متابولیسم  و اشتها و افزایش  هورمونی بودیم که به کاهش التهاب مزمن خفیف کمک می کند که درحقیقت به کاهش وقوع بیماریهای قلبی عروقی و دیابت  کمک  می نماید.

محققان معتقدند این تأثیرات مثبت استفاده از دانه ی جو زمانی که این ترکیب ویژه ی فیبری به روده  می رسد، اتفاق می افتد. در حقیقت این ترکیب ویژه سبب افزایش تعداد و ترکیب باکتریهای مفید نظیر Prevotella copriمی شود که یک تأثیر مستقیم تنظیمی بر مقدار قندخون دارد و ترشح هورمونهای خاصی را تحریک می کند.

 پرفسور Nilssonافزود: انتخاب ترکیب مناسبی از فیبرهای غذایی می تواند در یک دوره ی زمانی کوتاه چنین خواص درمانی قابل توجهی را بر جا گذارد. تیم دکتر نیلسون امیدوارند که این یافته ها بر نرخ رو به افزایش چاقی و دیابت نوع 2 تأثیر گذارد.

آنها امیدوارند که فروشگاه های مواد غذایی شروع به فروش محصولات تهیه شده از دانه های جو کنند و مردم از محصولات حاوی دانه های جو بجای برنج و سیب زمینی در وعده های غذایی خود استفاده  نمایند.

یکی از محدودیت های این تحقیق کوچک بودن سایز آن است به همین دلیل به تحقیقات بیشتری در ابعاد  بزرگتر برای تایید این یافته ها نیاز است. همچنین در این تحقیق فواید نانهای تهیه شده از دانه های جو با نان سفید که حاوی مقادیر بسیار کمی فیبر تغذیه ای می باشد، مقایسه  شد.  نتایج این تحقیق درمجله ی the British Journal of Nutritionمنتشر شد.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2016/feb/barley-kernals-could-reduce-risk-of-type-2-diabetes,-swedish-researchers-claim-90651669.html